
Wydawnictwo Akademii Lubrańskiego powstało w 2019 roku.
Jerzy Nowosielski. Ikona i Abstrakcja
Jerzy Nowosielski. Ikona i Abstrakcja
Wystawie „Jerzy Nowosielski. Ikona i Abstrakcja” towarzyszy bogato ilustrowana publikacja zawierająca zdjęcia i opisy 46 prezentowanych na niej obiektów.
Część katalogową poprzedzają teksty „(Nie)ortodoksja Nowosielskiego” Jerzego Stranza, „Malarska dwujęzyczność Jerzego Nowosielskiego. Związki między abstrakcją a ikoną” Krystyny Czerni oraz zapis rozmowy Iwony Lubej z Anną Kruszyńską „Twórczość Jerzego Nowosielskiego zrodzona z rozdarcia”.
Cena 90 zł
Katalog dostępny w recepcji Muzeum Archidiecezjalnego
Prowadzimy także sprzedaż wysyłkową, zamówienia należy składać mailowo pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Redakcja: Jerzy Stranz
Projekt graficzny i skład: Raman Tratsiuk
Wydawnictwo Akademia Lubrańskiego | Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki
Poznań, 2023
141 s.




Godziemba. Opowieść o Janie Lubrańskim.
Godziemba. Opowieść o Janie Lubrańskim.
Jan Lubrański (1456-1520) to postać szczególnie zasługująca na przypomnienie, nie tylko w Poznaniu czy Wielkopolsce, ale w skali kraju. Był on mecenasem kultury i nauki, budowniczym, założycielem sławnej Akademii. Zawdzięczamy mu wiele dobrych i pięknych dzieł. Historię życia i dokonań biskupa Lubrańskiego Eliza Piotrowska przedstawiła w szerokim kontekście europejskim; tym samym dając dzieciom i rodzicom wiedzę na temat epoki renesansu. Zbudowała dwie równoległe narracje: pierwsza z nich to historia samego Lubrańskiego, druga – opowieść o jego czasach i sławnych postaciach jemu współczesnych. Obok Krakowa, Poznania czy Płocka widzimy zatem Rzym, Bolonię czy Wenecję, a obok polskiego biskupa pojawiają się takie sławy jak Guttenberg, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, czy Mikołaj Kopernik.
Cena: 39.90 zł
Zamówienia książki prosimy kierować na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”
Henryk Stażewski. Reliefy 1960-1970.
Henryk Stażewski. Reliefy 1960-1970.
Stażewski uchodzi za najwybitniejszego przedstawiciela abstrakcji geometrycznej
w sztuce polskiej. Prace prezentowane na wystawie (32 reliefy) pochodzą z prywatnych polskich kolekcji.
Zaprezentowane zostaną reliefy z lat 60. i 70-tych wykonane w różnych technikach (akryl, olej, metal). Okres ten jest szczególnym w twórczości Stażewskiego, kiedy to malarstwo ustępuje miejsca formom reliefowym. Był on logiczną ewolucją poszukiwań artysty od podziału płaszczyzny i ruchu w obrazie do struktur przestrzennych. Fascynacja twórczością wielkich klasyków: Pieta Mondriana i Kazimierza Malewicza, dały artyście możliwość pójścia znacznie dalej w poczynaniach artystycznych.
Henryk Stażewski (1894-1988) – malarz, pionier awangardy lat 20. i 30. XX wieku, współtwórca nurtu abstrakcji geometrycznej lat 60- 70- i 80-tych. Autor kompozycji reliefowych, plakatów, projektant wnętrz. Prace Stażewskiego znajdują się w zbiorach najważniejszych placówek muzealnych w Polsce oraz w wielu wybitnych kolekcjach zagranicznych, m.in. w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Tate Gallery w Londynie.
Lata sześćdziesiąte w twórczości Henryka Stażewskiego to okres, kiedy malarstwo ustępuje miejsca formom reliefowym. Był on logiczną ewolucją poszukiwań artysty od podziału płaszczyzny i ruchu w obrazie do struktur przestrzennych.
Za element porządkujący i jednocześnie kształtujący prace trzeciego wymiaru, obrał sobie powtarzającą się formę geometryczną. Często jest to forma beczkowata, powstała z nałożenia prostokąta i owalu, czasem czworobocznego asteroidu, koła lub owalu. Jednak nie ona sama jest w reliefach najważniejsza, ale jej „przypadkowe” usytuowanie, warianty relacji prowokujące względny ruch, jej format, efekt rzucanego cienia i użycie koloru.
Grupowanie podobnych elementów pozwoliło Stażewskiemu tworzyć prace abstrakcyjne, które pokazywały niezliczone możliwości stosunków pomiędzy formami, wyznaczającymi i porządkującymi przestrzeń. Konwergencja zainteresowań konstruktywistycznych i jednocześnie fascynacja twórczością wielkich klasyków: Pieta Mondriana i Kazimierza Malewicza, dały artyście możliwość pójścia znacznie dalej w poczynaniach artystycznych. Uzewnętrzniło się to w seriach reliefów powstałych w latach sześćdziesiątych.
I tak etap reliefów białych neutralizował hierarchię formalną i przez swoją monochromatyczność nie przeszkadzał w obserwacji zachowywania się form geometrycznych w przestrzeni. Etap reliefów czarno-białych z wykorzystaniem drukarskiego rastra rozwiązywał problemy napięć i ruchu, których konsekwencją stały się reliefy ruchome.
Seria reliefów z polerowanego metalu, wrażliwszego na światło, absorbowała z kolei czynnikiem zmienności obrazu za pośrednictwem światła, cienia i kąta patrzenia. A okres reliefów barwnych odsunął na bok problem przestrzeni i zaczął wykorzystywać formy tylko proste w oparciu o krąg barw – tzw. bąka.
Andrzej Szczepaniak \ kurator
W ramach wystawy zorganizowanej przez Galerię Sztuki Współczesnej w Akademii Lubrańskiego powstał katalog prezentujący obiekty eksponowane na wystawie, z tekstami Andrzeja Szczepaniaka, Bolesława Stelmacha oraz Wojciecha Bonenberga.
Cena: 50 zł
zamówienia należy składać pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura – Interwencje. Edycja 2022”.
Bóg niepodobny do Boga
Bóg niepodobny do Boga
Prezentowana książka Bóg niepodobny do Boga. Pasja Chrystusa w słowie i sztuce jest zaproszeniem do zgłębienia tajemnicy Krzyża. Czytelnikowi w tej podróży towarzyszy słowo księdza Jana Twardowskiego. Niektóre spośród utworów przedkładanych Czytelnikowi publikowane są po raz pierwszy. Uzupełnienie dla nich stanowią ilustracje prezentujące obiekty średniowiecznej i nowożytnej rzeźby wielkopolskiej do dziś znajdujące się w kościołach i takie, które obejrzeć można na wystawie w Muzeum Archidiecezjalnym w Poznaniu. Pośród obiektów odwołujących się do tematu Męki Pańskiej napotkamy Krucyfiksy, Piety, czy sceny Złożenia Chrystusa do Grobu. Rzeźby te to nie tylko wspaniałej klasy zabytki, ale również obiekty, które cały czas poruszają swoich odbiorców.
Cena: 39.90 zł
Zamówienia książki prosimy kierować na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Muzyka stąd… Klimaty dudziarskie Wielkopolski

Muzyka stąd… Klimaty dudziarskie Wielkopolski
Muzyka stąd… Klimaty dudziarskie Wielkopolski
Koncepcja albumu i opracowanie graficzne:
Tadeusz Piskorski
Książka prezentuje tematykę związaną z muzyką dudziarską i tradycjami dudziarskimi, które są głęboko zakorzenione w wielkopolskim folklorze, a w 2017 r. zostały wpisane na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego.
Album promuje wiedzę o mikroregionach folklorystycznych, prezentuje bogaty materiał ikonograficzny oraz elementy historii, kultury Poznania, a także wybranych regionów Wielkopolski – pieśni ludowe, gwary, stroje, zwyczaje, obrzędy.
Dowiemy się z niej o aktywnej działalności środowisk dudziarskich i koźlarskich, które swój dorobek prezentują na licznych wydarzeniach związanych z folklorem. Mamy świadomość unikalności i atrakcyjności proponowanego albumu dla szerokich rzeszy miłośników folkloru i rodzimych tradycji ludowych. Ciekawe i kompetentne opracowanie tematu, nowoczesność typograficzna oraz staranność edytorska może uczynić z naszej publikacji cenną wizytówkę Poznania i całej Wielkopolski.
„Dla Wielkopolski reprezentatywnym instrumentem wyróżniającym ten region w skali całego kraju są dudy, występujące zazwyczaj razem ze skrzypcami „podwiązanymi” w dwuosobowym składzie kapeli ludowej. Instrument ten był dawniej rozpowszechniony w całej południowej części Wielkopolski, od Poznania włącznie aż po granicę śląską w rejonie Rawicza i Krotoszyna”. (prof. Bogusław Linette)
Wielkopolska jest prawdziwą potęgą dudziarską – na siedem rodzajów dud występujących w Polsce, aż pięć z nich ma rodowód wielkopolski.
Książka prezentuje następujące regiony:
…od Poznania
…od Kościana – dudy kościańsko-bukowskie (Kościan, Gołębin Stary, Stara Krobia, Stęszew, Leszno, Bukówiec Górny, Połajewo, Poznań, Szamotuły, Opalenica, Chojno, Osiek, Krotoszyn).
…od Domachowa – dudy rawicko-gostyńskie (Krobia, Domachowo, Szymanowo, Zielona Wieś).
…od Zbąszynia – kozioł biały i czarny (Zbąszyń, Zbąszynek, Siedlec, Nowe Kramsko, Dąbrówka Wielkopolska, Przyprostynia, Kargowa, Laski, Podmokłe Małe).
Publikacja dofinansowana
ze środków budżetowych
Miasta Poznania
Bruno Koper. 50 lat twórczości artystycznej.

Bruno Koper. 50 lat twórczości artystycznej.
Bruno Koper. 50 ans de creation artistique / 50 lat twórczości artystycznej
Pierwsze całościowe opracowanie fascynującego dorobku artystycznego Bruno Kopera (ur. 1941) – francusko-polskiego malarza, grafika, plakacisty, zarazem historyka sztuki i jej konesera oraz pedagoga. Wielkoformatowy, dwujęzyczny album w autorskim opracowaniu wybitnego poznańskiego grafika prof. Tadeusza Piskorskiego wprowadza czytelnika w barwny, zaskakujący i wysmakowany świat malarstwa, grafiki, plakatu. Koper, estetycznie związany z nurtem surrealizmu i pop-artu lat 60. XX wieku (A. Breton, S. Dali), a później z polską szkołą plakatu lat 70. (H. Tomaszewski), stworzył swój niepowtarzalny styl. W swych obrazach olejnych, gwaszach, rzadziej akwarelach, kolażach oraz plakatach „rozmawia" z tradycją sztuki – z Vermeerem, Brueghlem, Arcimboldem, ale też Magritte’em, Dalim, Hopperem czy Mehofferem. Czerpie z ich słynnych dzieł. Przetwarza je, wprowadza do ich treści siebie. Pozostaje przy tym niezmiennie twórcą współczesnym – malarsko znakomitym, dowcipnym, zaskakującym bogactwem tematów i zestawieniem kolorów.
Pierwsza część książki to reprezentatywny przekrój 50 lat twórczości artystycznej Bruno Kopera, druga przedstawia dwujęzyczną dokumentację prasową licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych artysty, prezentowanych we Francji i w Polsce, a także m.in. na Litwie, w Niemczech, Macedonii, Grecji, Szwecji. Wszystkie te wypowiedzi zestawione zostały z barwnymi pracami artysty.
Album Bruno Koper, propozycja nie tylko dla koneserów sztuki, to również świetny i niecodzienny przewodnik po historii sztuki oraz artystyczna uczta dla tych, którzy chcą kształtować swoje poczucie smaku i rozbudzać wyobraźnię.
Mon Age d’Or („Mój złoty wiek”) – wystawa malarstwa i grafiki Bruno Kopera.
Czynna: 2.10 – 10.10
Kuratorzy: Renata Rogozińska, Jerzy Stranz
Bruno Koper, artysta o polskich korzeniach urodzony we Francji, od 50 lat mieszkający w Paryżu, zaprasza do swojego niezwykłego artystycznego świata barw, form i wyobraźni. Źródłem moich inspiracji – opowiada Koper – był i jest przede wszystkim surrealizm (Breton, Dali) i stąd w moich obrazach przypadkowość skojarzeń, intelektualne kolaże oraz pop art, z którego zapożyczam niektóre środki plastyczne. Do tych inspiracji należy jeszcze dodać polską szkołę plakatu – doktorat u prof. Tomaszewskiego – oraz artystyczną rozmowę prowadzoną m.in. z Vermeerem, Brueglem, Arcimboldem, Mehofferem czy René Margittem. Koper prezentował swoje prace wielu indywidualnych i zbiorowych wystawach malarstwa, ilustracji, grafiki i plakatu, liczne jego dzieła znajdują się w kolekcjach publicznych i prywatnych we Francji, USA, Argentynie, Włoszech, Maroku, Egipcie i Polsce.
Wystawa Mon Age d'Or to spotkanie z niezwykłym artystą, a zarazem uroczym, dowcipnym człowiekiem i wielkim entuzjastą cykloturystyki, który objechał na rowerze prawie cały świat. Podróże rowerem – jak mówi – oczyszczają i napełniają jego wyobraźnię artysty plastyka.
Wystawie w Akademii Lubrańskiego towarzyszyć będzie promocja albumu: Bruno Koper. 50 ans de creation artistique / 50 lat twórczości artystycznej
Error
Czas ucieka. Wieczność czeka. Medalierskie rozmowy z Janem Pawłem II - w setną rocznicę urodzin.

Czas ucieka. Wieczność czeka. Medalierskie rozmowy z Janem Pawłem II - w setną rocznicę urodzin.
„Czas ucieka, wieczność czeka” – projekt artystyczny: „Medalierskie rozmowy z Janem Pawłem II” rozpoczął się w 2014 roku. Jego ideą było twórcze podejmowanie i prezentacja dziedzictwa Jana Pawła II za pośrednictwem współczesnej sztuki medalierskiej. Inicjatywa ta, początkowo zaplanowana jako jednorazowe wydarzenie, przekształciła się w formę cykliczną. Każda kolejna edycja, podejmowana w formule „rozmowy” oparta jest na nowym temacie, zakorzenionym w myśli i nauczaniu Jana Pawła II. W zamyśle kuratora całego projektu Bernarda Marka Adamowicza do czwartej edycji medalierskich rozmów zaproszone zostały miasta: Częstochowa, Warszawa, Poznań, Kraków i Wrocław.
Poznańskiej wystawie towarzyszył katalog z tekstami ks. Jerzego Stranza, Bernarda Marka Adamowicza i Dominika Maińskiego oraz fotografiami autorstwa Barbary Solarewicz i fotografiami autorskimi prac Ewy Janus i Iryny Zhovtogolowej.
Error
W mądrości Krzyża i blasku Zmartwychwstania

W mądrości Krzyża i blasku Zmartwychwstania
Katalog wystawy "W mądrości Krzyża i blasku Zmartwychwstania. Edyta Stein i Maria Hiszpańska-Neumann" prezentowanej w Muzeum Archidiecezjalnym w dniach 5.11.2019-18.01.2020 r.
Św. Edytę Stein – karmelitankę i uczoną-filozof, oraz Marię Hiszpańską-Neumann – malarkę łączyło doświadczenie cierpienia i koszmaru wojny. Obie – więźniarki hitlerowskiego systemu zagłady (Stein osadzona w obozie w Westebork, potem zagazowana w Auschwitz, Hiszpańska więziona wiele lat w Ravensbrück) – usiłowały – jedna na drodze rozważań filozoficznych i teologicznych, druga w formie malarskiej – uporać się z problemem upadku człowieka, z problemem wojny. W czasach „zaćmienia Boga” (Buber) obie – każda w inny sposób – zawierzyły mądrości Krzyża i światłu Zmartwychwstania.